Wymagania edukacyjne – ZAJĘCIA KOMPUTEROWE i INFORMATYKA

WYMAGANIA EDUKACYJNE na poszczególne oceny

z ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH dla uczniów klas V i VI

oraz INFORMATYKI dla uczniów klas IV i VII

Szkoły Podstawowej nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku

rok szkolny 2017/2018

 

Wymagania na poszczególne oceny

  1. Wymagania konieczne (na ocenę̨ dopuszczającą) obejmują̨ wiadomości i umiejętności umożliwiające uczniowi dalszą naukę̨, bez których nie jest on w stanie zrozumieć kolejnych zagadnień omawianych na lekcjach i wykonywać prostych zadań nawiązujących do życia codziennego.
  2. Wymagania podstawowe (na ocenę dostateczną) obejmują wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe do opanowania, przydatne w życiu codziennym, bez których nie jest możliwe kontynuowanie nauki.
  3. Wymagania rozszerzające (na ocenę̨ dobrą) obejmują̨ wiadomości i umiejętności o średnim stopniu trudności, które są̨ przydatne na kolejnych poziomach kształcenia.
  4. Wymagania dopełniające (na ocenę̨ bardzo dobrą) obejmują̨ wiadomości i umiejętności złożone, o wyższym stopniu trudności, wykorzystywane do rozwiązywania zadań́ problemowych.
  5. Wymagania wykraczające (na ocenę̨ celującą) obejmują̨ stosowanie zdobytych wiadomości i umiejętności w sytuacjach trudnych, złożonych i nietypowych.

 

INFORMATYKA – klasa IV

Wymagania dotyczące poszczególnych ocen z uwzględnieniem wiedzy i umiejętności

OCENA CELUJĄCA

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeżeli jego wiedza i umiejętności w pełni spełniają zakres wymagań określonych programem nauczania:

  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania zajęć komputerowych w danej klasie;
  • samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania przewidziane w ramach lekcji i zadania dodatkowe;
  • rozwija zainteresowania i uzdolnienia, samodzielnie formułuje wnioski, które potrafi uzasadnić;
  • jest aktywny na lekcjach i pomaga innym;
  • bierze udział w konkursach informatycznych, przechodząc w nich poza etap wstępny;
  • wykonuje dodatkowe prace informatyczne, takie jak przygotowanie pomocniczych materiałów na komputerze, pomoc innym nauczycielom w wykorzystaniu komputera na ich lekcjach.

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeżeli opanował zakres wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania:

  • wymienia etapy rozwoju komputerów,
  • wyjaśnia zastosowanie pięciu spośród elementów, z których jest zbudowany komputer,
  • klasyfikuje urządzenia na wprowadzające dane do komputera i wyprowadzające dane z komputera,
  • wskazuje trzy płatne programy używane podczas pracy na komputerze i ich darmowe odpowiedniki,
  • tworzy hierarchię folderów według własnego pomysłu,
  • tworzy obrazy w edytorze grafiki ze szczególną starannością i dbałością o szczegóły,
  • pisze teksty na obrazie i dodaje do nich efekt cienia,
  • tworzy dodatkowe obiekty i wkleja je na grafikę,
  • omawia kolejne wydarzenia z historii internetu,
  • dba o zabezpieczenie swojego komputera przed zagrożeniami internetowymi,
  • wyszukuje informacje w internecie, korzystając z zaawansowanych funkcji wyszukiwarek,
  • dodaje do projektu programu Scratch nowe duszki,
  • używa bloków określających styl obrotu duszka,
  • łączy wiele bloków określających wyświetlenie komunikatu o dowolnej treści,
  • objaśnia poszczególne etapy tworzenia skryptu,
  • sprawnie stosuje różne skróty klawiszowe używane podczas pracy z dokumentem,
  • tworzy poprawnie sformatowane teksty,
  • ustawia odstępy między akapitami i interlinię,
  • dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu.
  • łączy wiele bloków określających wyświetlenie komunikatu o dowolnej treści,
  • objaśnia poszczególne etapy tworzenia skryptu,
  • sprawnie stosuje różne skróty klawiszowe używane podczas pracy z dokumentem,
  • tworzy poprawnie sformatowane teksty,
  • ustawia odstępy między akapitami i interlinię,
  • dobiera rodzaj listy do tworzonego dokumentu.

OCENA DOBRA

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeżeli nie opanował całkowicie zakresu wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania:

  • wymienia nazwy pierwszych modeli komputerów,
  • określa przedziały czasowe, w których powstawały maszyny liczące i komputery,
  • charakteryzuje nośniki danych i wypowiada się na temat ich pojemności,
  • wyjaśnia przeznaczenie trzech spośród elementów, z których zbudowany jest komputer,
  • wymienia po trzy urządzenia wejścia i wyjścia,
  • wymienia nazwy trzech najpopularniejszych systemów operacyjnych dla komputerów,
  • wskazuje różnice w zasadach użytkowania programów komercyjnych i niekomercyjnych,
  • omawia różnice między plikiem i folderem,
  • tworzy strukturę folderów, porządkując swoje pliki,
  • rozpoznaje typy znanych plików na podstawie ich rozszerzeń,
  • tworzy obraz w programie Paint z wykorzystaniem kształtu Krzywa,
  • stosuje opcje obracania obiektu,
  • pobiera kolor z obrazu,
  • sprawnie przełącza się między otwartymi oknami,
  • wkleja na obraz elementy z innych plików, rozmieszcza je w różnych miejscach i dopasowuje ich wielkość do tworzonej kompozycji,
  • tworzy na obrazie efekt zachodzącego słońca,
  • wymienia najważniejsze wydarzenia z historii internetu,
  • omawia korzyści i zagrożenia związane z poszczególnymi sposobami wykorzystania internetu,
  • wymienia nazwy przynajmniej dwóch przeglądarek i dwóch wyszukiwarek internetowych,
  • formułuje odpowiednie zapytania w wyszukiwarce internetowej oraz wybiera treści z otrzymanych wyników,
  • korzysta z internetowego tłumacza,
  • kopiuje ilustrację ze strony internetowej, a następnie wkleja ją do dokumentu,
  • stosuje bloki powodujące obrót duszka,
  • stosuje bloki powodujące ukrycie i pokazanie duszka,
  • ustawia w skrypcie wykonanie przez duszka kroków wstecz,
  • określa w skrypcie losowanie wartości zmiennych,
  • określa w skrypcie wyświetlenie działania z wartościami zmiennych oraz pola do wpisania odpowiedzi,
  • stosuje bloki określające instrukcje warunkowe oraz bloki powodujące powtarzanie poleceń,
  • stosuje skróty klawiszowe dotyczące zaznaczania i usuwania tekstu,
  • wymienia podstawowe zasady formatowania tekstu i stosuje je podczas sporządzania dokumentów,
  • stosuje opcję Pokaż wszystko, aby sprawdzić poprawność formatowania,
  • formatuje obiekt WordArt,
  • tworzy nowy styl do formatowania tekstu,
  • modyfikuje istniejący styl,
  • definiuje listy wielopoziomowe.

OCENA DOSTATECZNA

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeżeli samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności:

  • wymienia najważniejsze wydarzenia z historii komputerów,
  • wymienia trzy spośród elementów, z których zbudowany jest komputer,
  • wyjaśnia pojęcia urządzenia wejścia i urządzenia wyjścia
  • wymienia najczęściej spotykane urządzenia wejścia i wyjścia,
  • podaje przykłady zawodów, w których potrzebna jest umiejętność pracy na komputerze,
  • wyjaśnia pojęcia program komputerowy i system operacyjny,
  • rozróżnia elementy wchodzące w skład nazwy pliku,
  • porządkuje zawartość folderu,
  • rysuje w programie Paint obiekty z wykorzystaniem Kształtów, zmienia wygląd ich konturu i wypełnienia,
  • tworzy kopię obiektu z życiem klawisza Ctrl,
  • używa klawisza Shift podczas rysowania koła oraz poziomych i pionowych linii,
  • pracuje w dwóch oknach programu Paint,
  • wkleja wiele elementów na obraz i dopasowuje ich wielkość,
  • dodaje teksty do obrazu, formatuje ich wygląd,
  • wymienia zastosowania internetu,
  • stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
  • odróżnia przeglądarkę internetową od wyszukiwarki internetowej,
  • wyszukuje znaczenie prostych haseł na stronach internetowych wskazanych w podręczniku,
  • wyjaśnia czym są prawa autorskie,
  • stosuje zasady wykorzystywania materiałów znalezionych w internecie,
  • zmienia tło sceny w projekcie,
  • tworzy tło z tekstem,
  • zmienia wygląd, nazwę i wielkość duszków w programie Scratch,
  • tworzy zmienne i ustawia ich wartości w programie Scratch,
  • wymienia i stosuje podstawowe skróty klawiszowe używane do formatowania tekstu,
  • wyjaśnia pojęcia: akapit, interlinia, formatowanie tekstu, miękki enter, twarda spacja,
  • pisze krótką notatkę i formatuje ją, używając podstawowych opcji edytora tekstu,
  • wymienia i stosuje opcje wyrównania tekstu względem marginesów,
  • zmienia tekst na obiekt WordArt,
  • używa gotowych stylów do formatowania tekstu w dokumencie,
  • stosuje listy wielopoziomowe dostępne w edytorze tekstu.

OCENA DOPUSZCZAJĄCA

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeżeli przy wydatnej pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności:

  • wymienia i stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni komputerowej,
  • wyjaśnia czym jest komputer,
  • wymienia elementy wchodzące w skład zestawu komputerowego,
  • podaje przykłady urządzeń, które można podłączyć do komputera,
  • określa, jaki system operacyjny znajduje się na szkolnym i domowym komputerze,
  • odróżnia plik od folderu,
  • wykonuje podstawowe operacje na plikach: kopiowanie, przenoszenie, usuwanie
  • tworzy foldery i umieszcza w nich pliki,
  • ustawia wielkość obrazu, tworzy proste rysunki w programie Paint bez korzystania z kształtu Krzywa,
  • tworzy proste tło obrazu,
  • tworzy kopie fragmentów obrazu i zmienia ich wielkość,
  • wkleja ilustracje na obraz,
  • dodaje tekst do obrazu,
  • wyjaśnia, czym jest internet,
  • wymienia zagrożenia czyhające na użytkowników internetu,
  • podaje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
  • wymienia osoby i instytucje, do których może zwrócić się o pomoc w przypadku poczucia zagrożenia,
  • wyjaśnia, do czego służą przeglądarka internetowa i wyszukiwarka internetowa,
  • podaje przykład wyszukiwarki i przykład przeglądarki internetowej,
  • buduje w programie Scratch proste skrypty określające ruch postaci po scenie,
  • uruchamia skrypty i zatrzymuje ich działanie,
  • buduje w programie Scratch proste skrypty określające sterowanie postacią za pomocą klawiatury,
  • buduje prosty skrypt powodujący wykonanie mnożenia dwóch liczb,
  • usuwa postaci z projektu tworzonego w programie Scratch,
  • używa skrótów klawiszowych służących do kopiowania, wklejania i zapisywania,
  • stosuje podstawowe opcje formatowania tekstu,
  • zapisuje krótkie notatki w edytorze tekstu,
  • tworzy listy jednopoziomowe, wykorzystując narzędzie Numerowanie.

OCENA NIEDOSTATECZNA

Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, jeżeli nawet przy pomocy nauczyciela nie próbuje rozwiązać zagadnień o elementarnym stopniu trudności.

 

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE – klasa V

Wymagania dotyczące poszczególnych ocen z uwzględnieniem wiedzy i umiejętności

OCENA CELUJĄCA

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeżeli jego wiedza i umiejętności w pełni spełniają zakres wymagań określonych programem nauczania:

  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania zajęć komputerowych w danej klasie;
  • twórczo i samodzielnie wykonuje wszystkie zadania przewidziane programem, wykazuje operatywność w wykorzystaniu wiadomości i umiejętności do rozwiązania zadań trudnych, w nowych sytuacjach;
  • rozwija zainteresowania i uzdolnienia, samodzielnie formułuje wnioski, które potrafi uzasadnić;
  • jest zaangażowany emocjonalnie w pracę grupy, bardzo aktywny i odpowiedzialny, motywuje kolegów do pokonywania trudności, szanuje pracę innych;
  • przygotowuje dodatkowe informacje na zajęcia;
  • wykorzystuje z własnej inicjatywy umiejętności informatyczne na innych lekcjach.

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeżeli opanował zakres wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania:

  • sprawnie rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;
  • samodzielnie zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach;
  • bezbłędnie wpisuje i redaguje tekst w edytorze tekstu, stosuje operacje na blokach tekstu;
  • tworzy i wypełnia tabelę w edytorze tekstu, modyfikuje ją;
  • potrafi łączyć tekst z obrazem w edytorze tekstu;
  • wykorzystuje elementy artystyczne dostępne w edytorze tekstu przy tworzeniu pracy;
  • opracowuje informacje zaczerpnięte z programów multimedialnych i sieci Internet w edytorze tekstu;
  • przygotowuje prezentację na zaproponowany przez siebie temat;
  • umieszcza pola tekstowe i elementy graficzne na slajdach w prezentacji multimedialnej, rozmieszcza je w sposób przemyślany i estetyczny;
  • samodzielnie dodaje animacje i przejścia slajdów do prezentacji multimedialnej;
  • tworzy animacje w edytorze postaci programu Logomocja;
  • korzystając z poleceń języka programowania Logo rysuje figury geometryczne i wypełnia je kolorami;
  • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji;
  • prezentuje inne od poznanych na zajęciach dziedziny życia, w których zastosowano komputer.

OCENA DOBRA

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeżeli nie opanował całkowicie zakresu wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania:

  • samodzielnie rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;
  • wykonuje operacje na folderach i plikach; korzystając z krótkich wskazówek nauczyciela;
  • zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach, korzystając z niewielkiej pomocy nauczyciela;
  • z niewielką pomocą nauczyciela łączy tekst z obrazem;
  • wykorzystuje podstawowe elementy artystyczne dostępne w edytorze tekstu przy tworzeniu pracy;
  • opracowuje informacje zaczerpnięte z programów multimedialnych i sieci Internet w edytorze tekstu;
  • wpisuje i redaguje tekst w edytorze tekstu; z niewielką pomocą nauczyciela stosuje operacje na blokach tekstu;
  • tworzy i wypełnia tabelę w edytorze tekstu;
  • łączy tekst w edytorze tekstu z obrazem przy niewielkiej pomocy nauczyciela;
  • przygotowuje prezentację na zaproponowany przez siebie temat;
  • umieszcza pola tekstowe i elementy graficzne na slajdach w prezentacji multimedialnej;
  • samodzielnie dodaje animacje lub przejścia slajdów do prezentacji multimedialnej;
  • tworzy animacje w edytorze postaci programu Logomocja złożone przynajmniej z trzech klatek;
  • korzystając z poleceń języka programowania Logo rysuje figury geometryczne i z pomocą nauczyciela wypełnia je kolorami;
  • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji;
  • wskazuje na zastosowanie techniki komputerowej w urządzeniach innych niż omawiane na zajęciach.

OCENA DOSTATECZNA

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeżeli samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności:

  • pod nadzorem nauczyciela rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;
  • wykonuje operacje na folderach i plikach przy pomocy nauczyciela;
  • zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach korzystając z pomocy nauczyciela;
  • z pomocą nauczyciela łączy tekst z obrazem w edytorze tekstu;
  • wpisuje i redaguje tekst; z pomocą nauczyciela stosuje operacje na blokach tekstu;
  • wykorzystuje podstawowe elementy artystyczne dostępne w edytorze tekstu korzystając z pomocy nauczyciela;
  • opracowuje informacje zaczerpnięte z sieci Internet w edytorze tekstu;
  • wpisuje i redaguje tekst w edytorze tekstu; z pomocą nauczyciela stosuje operacje na blokach tekstu;
  • tworzy i wypełnia tabelę w edytorze tekstu przy pomocy nauczyciela;
  • łączy tekst w edytorze tekstu z obrazem przy pomocy nauczyciela;
  • przygotowuje prostą prezentację na zadany temat;
  • umieszcza pola tekstowe i elementy graficzne na slajdach w prezentacji multimedialnej, korzystając z pomocy nauczyciela;
  • dodaje animacje lub przejścia slajdów do prezentacji multimedialnej, korzystając z niewielkiej pomocy nauczyciela;
  • tworzy proste animacje w edytorze postaci programu Logomocja;
  • korzystając z poleceń języka programowania Logo rysuje figury geometryczne;
  • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji;
  • wymienia poznane dziedziny zastosowania komputerów w najbliższym otoczeniu i wskazuje na korzyści wynikające z ich zastosowania.

OCENA DOPUSZCZAJĄCA

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeżeli przy wydatnej pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności:

  • pod nadzorem nauczyciela rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;
  • nazywa podstawowe elementy zestawu komputerowego;
  • z pomocą nauczyciela tworzy folder;
  • odczytuje wskazany dokument korzystając z pomocy nauczyciela;
  • z pomocą nauczyciela wstawia gotowy obraz do tekstu;
  • wpisuje tekst w edytorze tekstu i redaguje go z dużą pomocą nauczyciela; stosuje podstawowe operacje na blokach tekstu;
  • z pomocą nauczyciela wypełnia przygotowaną tabelę danymi;
  • z pomocą nauczyciela przygotowuje schematyczną prezentację na określony temat;
  • z pomocą nauczyciela tworzy proste animacje w edytorze postaci programu Logomocja;
  • przy pomocy nauczyciela rysuje figury geometryczne w programie Logomocja;
  • przegląda stronę internetową o podanym adresie;
  • wymienia zastosowanie komputera w najbliższym środowisku.

OCENA NIEDOSTATECZNA

Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, jeżeli nawet przy pomocy nauczyciela nie próbuje rozwiązać zagadnień o elementarnym stopniu trudności.

 

ZAJĘCIA KOMPUTEROWE – klasa VI

Wymagania dotyczące poszczególnych ocen z uwzględnieniem wiedzy i umiejętności

OCENA CELUJĄCA

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeżeli jego wiedza i umiejętności w pełni spełniają zakres wymagań określonych programem nauczania:

  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania zajęć komputerowych w danej klasie;
  • twórczo i samodzielnie wykonuje wszystkie zadania przewidziane programem, wykazuje operatywność w wykorzystaniu wiadomości i umiejętności do rozwiązania zadań trudnych, w nowych sytuacjach;
  • rozwija zainteresowania i uzdolnienia, samodzielnie formułuje wnioski, które potrafi uzasadnić;
  • jest zaangażowany emocjonalnie w pracę grupy, bardzo aktywny i odpowiedzialny, motywuje kolegów do pokonywania trudności, szanuje pracę innych;
  • przygotowuje dodatkowe informacje na zajęcia;
  • wykorzystuje z własnej inicjatywy umiejętności informatyczne na innych lekcjach.

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeżeli opanował zakres wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania:

  • sprawnie rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;
  • samodzielnie zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach;
  • tworzy w programie Pivot płynną animację;
  • wstawia tło do animacji programu Pivot;
  • w sposób pomysłowy i twórczy, z dbałością o szczegóły przygotowuje animację w programie Pivot;
  • korzystając z poleceń języka programowania Logo rysuje figury geometryczne i wypełnia je kolorami;
  • definiuje procedury w środowisku Logomocja i wykorzystuje je;
  • wprowadza i formatuje dane w arkuszu kalkulacyjnym;
  • potrafi zaplanować obliczenia w arkuszu, wykorzystując do tego formuły;
  • wykorzystuje narzędzia rysunkowe dostępne w arkuszu kalkulacyjnym do zobrazowania obliczeń;
  • tworzy różne rodzaje wykresów dla danych z tabeli;
  • samodzielnie przekształca zdjęcia w programie PhotoScape, wykorzystując wiele funkcji programu;
  • ożywia obraz statyczny, wprowadza napisy do zdjęć wykorzystując narzędzia programu PhotoScape;
  • przygotowuje materiał do wykonania animacji ze zdjęć i wykorzystania jej w programie do tworzenia prezentacji multimedialnej;
  • przygotowuje estetyczną i przemyślaną prezentację multimedialną;
  • zamieszcza w sposób merytoryczny i estetyczny zdjęcia oraz informacje zaczerpnięte z sieci Internet w prezentacji multimedialnej;
  • stosuje hiperłącza w prezentacji multimedialnej;
  • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji;
  • prezentuje inne od poznanych na zajęciach dziedziny życia, w których zastosowano komputer.

OCENA DOBRA

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeżeli nie opanował całkowicie zakresu wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania:

  • samodzielnie rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;
  • samodzielnie zapisuje i odczytuje dokumenty w folderach;
  • tworzy w programie Pivot animację;
  • wstawia tło do animacji programu Pivot z niewielką pomocą nauczyciela;
  • korzystając z poleceń języka programowania Logo rysuje figury geometryczne i z pomocą nauczyciela wypełnia je kolorami;
  • definiuje proste procedury w środowisku Logomocja i wykorzystuje je;
  • wprowadza i formatuje dane w arkuszu kalkulacyjnym;
  • przy niewielkiej pomocy nauczyciela wykonuje obliczenia w arkuszu, wykorzystując do tego formuły;
  • wykorzystuje narzędzia rysunkowe dostępne w arkuszu kalkulacyjnym;
  • tworzy wykres dla danych z tabeli;
  • samodzielnie przekształca zdjęcia w programie PhotoScape;
  • ożywia obraz statyczny wykorzystując podstawowe narzędzia programu PhotoScape;
  • przygotowuje krótki materiał do wykonania animacji ze zdjęć i wykorzystania jej w programie do tworzenia prezentacji multimedialnej;
  • przygotowuje prezentację multimedialną;
  • zamieszcza zdjęcia oraz informacje zaczerpnięte z sieci Internet w prezentacji multimedialnej;
  • stosuje hiperłącza w prezentacji multimedialnej z niewielką pomocą nauczyciela;
  • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji;
  • wskazuje na zastosowanie techniki komputerowej w urządzeniach innych niż omawiane na zajęciach.

OCENA DOSTATECZNA

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeżeli samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności:

  • pod nadzorem nauczyciela rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;
  • zapisuje i odczytuje dokumenty w folderach korzystając z pomocy nauczyciela;
  • tworzy w programie Pivot prostą animację;
  • przy pomocy nauczyciela wstawia tło do animacji programu Pivot;
  • przygotowuje animację w programie Pivot;
  • korzystając z poleceń języka programowania Logo rysuje figury geometryczne;
  • z pomocą nauczyciela tworzy procedury w środowisku Logomocja;
  • wprowadza i formatuje dane w arkuszu kalkulacyjnym;
  • wykonuje obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym, korzystając z pomocy nauczyciela;
  • wykorzystuje podstawowe narzędzia rysunkowe dostępne w arkuszu kalkulacyjnym;
  • tworzy wykres dla danych z tabeli, korzystając z pomocy nauczyciela;
  • przekształca zdjęcia w programie PhotoScape;
  • przy pomocy nauczyciela ożywia obraz statyczny wykorzystując podstawowe narzędzia programu PhotoScape;
  • przygotowuje krótki materiał do wykonania animacji;
  • przygotowuje prostą prezentację multimedialną;
  • zamieszcza zdjęcia oraz informacje zaczerpnięte z sieci Internet w prezentacji multimedialnej;
  • przy pomocy nauczyciela stosuje hiperłącza w prezentacji multimedialnej;
  • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji;
  • wymienia poznane dziedziny zastosowania komputerów w najbliższym otoczeniu i wskazuje na korzyści wynikające z ich zastosowania.

OCENA DOPUSZCZAJĄCA

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeżeli przy wydatnej pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności:

  • pod nadzorem nauczyciela rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;
  • zapisuje i odczytuje dokumenty w folderach korzystając z pomocy nauczyciela;
  • tworzy w programie Pivot prostą animację;
  • przy pomocy nauczyciela rysuje figury geometryczne w programie Logomocja;
  • wprowadza dane do arkusza kalkulacyjnego;
  • z dużą pomocą nauczyciela wypełnia komórki arkusza liczbami i napisami oraz wykonuje na wprowadzonych danych najprostsze operacje (np. sumowanie);
  • tworzy wykres dla danych z tabeli, korzystając z pomocy nauczyciela;
  • przekształca zdjęcia w programie PhotoScape;
  • przygotowuje prostą prezentację multimedialną;
  • zamieszcza zdjęcia oraz informacje zaczerpnięte z sieci Internet w prezentacji multimedialnej;
  • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji;
  • wymienia zastosowanie komputera w najbliższym środowisku.

OCENA NIEDOSTATECZNA

Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, jeżeli nawet przy pomocy nauczyciela nie próbuje rozwiązać zagadnień o elementarnym stopniu trudności.

 

INFORMATYKA – klasa VII

Wymagania dotyczące poszczególnych ocen z uwzględnieniem wiedzy i umiejętności

OCENA CELUJĄCA

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeżeli jego wiedza i umiejętności w pełni spełniają zakres wymagań określonych programem nauczania:

  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania zajęć komputerowych w danej klasie;
  • twórczo i samodzielnie wykonuje wszystkie zadania przewidziane programem, wykazuje operatywność w wykorzystaniu wiadomości i umiejętności do rozwiązania zadań trudnych, w nowych sytuacjach;
  • rozwija zainteresowania i uzdolnienia, samodzielnie formułuje wnioski, które potrafi uzasadnić;
  • jest zaangażowany emocjonalnie w pracę grupy, bardzo aktywny i odpowiedzialny, motywuje kolegów do pokonywania trudności, szanuje pracę innych;
  • przygotowuje dodatkowe informacje na zajęcia;
  • wykorzystuje z własnej inicjatywy umiejętności informatyczne na innych lekcjach.

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeżeli opanował zakres wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania:

  • wymienia osiem dziedzin, w których wykorzystuje się komputery
  • wyjaśnia, czym jest system binarny (dwójkowy) i dlaczego jest używany w informatyce
  • samodzielnie instaluje programy komputerowe
  • wymienia i opisuje rodzaje licencji na oprogramowanie
  • stosuje skróty klawiszowe, wykonując operacje na plikach i folderach
  • zabezpiecza komputer przez zagrożeniami innymi niż wirusy
  • charakteryzuje rodzaje grafiki komputerowej
  • zapisuje obrazy w różnych formatach wyjaśnia, czym jest plik
  • wyjaśnia, czym jest ścieżka dostępu do pliku
  • wyjaśnia, czym jest rozdzielczość obrazu
  • charakteryzuje parametry skanowania i drukowania obrazu
  • poprawia jakość zdjęcia
  • wyjaśnia różnicę pomiędzy ukrywaniem a usuwaniem warstwy
  • wyjaśnia, czym jest i do czego służy Schowek
  • łączy warstwy w obrazach tworzonych w programie GIMP
  • wskazuje różnice między warstwą Tło a innymi warstwami obrazów w programie GIMP
  • pracuje na warstwach podczas tworzenia animacji w programie GIMP
  • korzysta z przekształceń obrazów w programie GIMP
  • wyjaśnia różnice pomiędzy klasami sieci komputerowych
  • dopasowuje przeglądarkę internetową do swoich potrzeb
  • korzysta z chmury obliczeniowej podczas tworzenia projektów grupowych
  • samodzielnie buduje złożone schematy blokowe do przedstawiania różnych algorytmów
  • konstruuje złożone sytuacje warunkowe (wiele warunków) w algorytmach
  • konstruuje procedury z parametrami w języku Scratch
  • dodaje nowe (trudniejsze) poziomy do gry tworzonej w języku Scratch
  • tworzy w języku Logo procedury z parametrami i bez nich
  • zmienia domyślną postać w programie Logomocja
  • ustala w edytorze tekstu interlinię pomiędzy wierszami tekstu oraz odległości pomiędzy akapitami
  • wymienia i stosuje wszystkie omówione zasady redagowania dokumentu tekstowego
  • wymienia i stosuje wszystkie omówione zasady doboru parametrów formatowania tekstu
  • rozumie różne zastosowania krojów pisma w dokumencie tekstowym
  • zna i charakteryzuje wszystkie układy obrazu względem tekstu
  • grupuje obiekty w edytorze tekstu
  • wymienia wady i zalety różnych technik umieszczania obrazu w dokumencie tekstowym i stosuje te techniki
  • wymienia trzy rodzaje obiektów, które można osadzić w dokumencie tekstowym, oraz ich aplikacje źródłowe
  • formatuje zrzut ekranu wstawiony do dokumentu tekstowego
  • wstawia do dokumentu tekstowego równania o wyższym stopniu trudności
  • zna zasady stosowania w tekście spacji nierozdzielających
  • stosuje tabulatory specjalne
  • tworzy listy wielopoziomowe
  • stosuje w listach ręczny podział wiersza
  • wyszukuje i zamienia znaki w dokumencie tekstowym
  • różnicuje treść nagłówka i stopki dla parzystych i nieparzystych stron dokumentu tekstowego
  • wyjaśnia, na czym polega podział dokumentu na sekcje
  • zapisuje dokument tekstowy w formacie PDF.

OCENA DOBRA

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeżeli nie opanował całkowicie zakresu wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania:

  • wymienia sześć dziedzin, w których wykorzystuje się komputery,
  • opisuje rodzaje pamięci masowej
  • omawia jednostki pamięci masowej
  • wstawia do dokumentu znaki, korzystając z kodów ASCII
  • przyporządkowuje program komputerowy do odpowiedniej kategorii
  • wymienia trzy popularne systemy operacyjne dla urządzeń mobilnych
  • przestrzega zasad etycznych podczas pracy z komputerem
  • kompresuje i dekompresuje pliki i foldery, wykorzystując popularne programy do archiwizacji
  • kompresuje i dekompresuje pliki i foldery, wykorzystując funkcje systemu operacyjnego
  • sprawdza, ile miejsca na dysku zajmują pliki i foldery
  • zabezpiecza komputer przez wirusami, instalując program antywirusowy
  • wymienia trzy formaty plików graficznych
  • tworzy w programie GIMP kompozycje z figur geometrycznych
  • ustawia parametry skanowania i drukowania obrazu
  • wykonuje w programie GIMP operacje dotyczące koloru,
  • korzysta z podglądu wydruku dokumentu
  • używa skrótów klawiszowych do wycinania, kopiowana i wklejania fragmentów obrazu
  • wyjaśnia, czym jest Selekcja w edytorze graficznym
  • charakteryzuje narzędzia Selekcji dostępne w programie GIMP
  • używa narzędzi Selekcji dostępnych w programie GIMP
  • zmienia kolejność warstw obrazu w programie GIMP
  • kopiuje teksty znalezione w internecie i wkleja je do innych programów komputerowych
  • zapamiętuje znalezione strony internetowe w pamięci przeglądarki
  • korzysta z komunikatorów internetowych do porozumiewania się ze znajomymi
  • wkleja do edytora tekstu obrazy pobrane z internetu
  • opisuje algorytm w postaci schematu blokowego
  • wymienia przykładowe środowiska programistyczne
  • stosuje podprogramy w budowanych algorytmach
  • wykorzystuje sytuacje warunkowe w budowanych algorytmach
  • używa zmiennych w skryptach budowanych w języku Scratch
  • wykorzystuje sytuacje warunkowe w skryptach budowanych w języku Scratch
  • konstruuje procedury bez parametrów w języku Scratch
  • używa sytuacji warunkowych w skryptach budowanych w języku Scratch
  • korzysta ze zmiennych w skryptach budowanych w języku Scratch
  • wykorzystuje pętle powtórzeniowe (iteracyjne) w skryptach budowanych w języku Scratch
  • wykorzystuje sytuacje warunkowe w języku Logo
  • używa zmiennych w języku Logo
  • otwiera dokument utworzony w innym edytorze tekstu
  • zapisuje dokument tekstowy w dowolnym formacie
  • kopiuje parametry formatowania tekstu
  • wymienia kroje pisma wymienia cztery zasady redagowania dokumentu tekstowego
  • wymienia cztery zasady doboru formatowania tekstu
  • stosuje zasady redagowania tekstu
  • przycina obraz wstawiony do dokumentu tekstowego formatuje obraz z wykorzystaniem narzędzi z grupy Dopasowywanie
  • zna co najmniej trzy układy obrazu względem tekstu
  • wyjaśnia zasadę działania mechanizmu OLE
  • wymienia dwa rodzaje obiektów, które można osadzić w dokumencie tekstowym
  • wykonuje zrzut aktywnego okna i wstawia go do dokumentu tekstowego
  • zna rodzaje tabulatorów specjalnych
  • wymienia zalety stosowania tabulatorów
  • formatuje komórki tabeli
  • zmienia szerokość kolumn i wierszy tabeli
  • modyfikuje nagłówek i stopkę dokumentu tekstowego
  • modyfikuje parametry podziału tekstu na kolumny
  • opracowuje projekt graficzny e-gazetki
  • łączy ze sobą kilka dokumentów tekstowych
  • współpracuje z innymi podczas tworzenia projektu grupowego.

OCENA DOSTATECZNA

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeżeli samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności:

  • wymienia cztery dziedziny, w których wykorzystuje się komputery
  • opisuje najczęściej spotykanie rodzaje komputerów (komputer stacjonarny, laptop, tablet, smartfon)
  • nazywa najczęściej spotykane urządzenia peryferyjne i omawia ich przeznaczenie
  • przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze
  • wymienia rodzaje programów komputerowych
  • wymienia trzy popularne systemy operacyjne dla komputerów
  • kopiuje, przenosi oraz usuwa pliki i foldery, wykorzystując metodę „przeciągnij i upuść”
  • wyjaśnia, dlaczego należy tworzyć kopie bezpieczeństwa danych
  • wymienia rodzaje złośliwego oprogramowania
  • wymienia rodzaje grafiki komputerowej
  • opisuje zasady tworzenia dokumentu komputerowego
  • zmienia ustawienia narzędzi programu GIMP
  • wymienia etapy skanowania i drukowania obrazu
  • wymienia operacje dotyczące koloru możliwe do wykonania w programie GIMP
  • zapisuje w wybranym formacie obraz utworzony w programie GIMP
  • drukuje dokument komputerowy
  • wyjaśnia różnice pomiędzy kopiowaniem a wycinaniem
  • omawia przeznaczenie warstw obrazu w programie GIMP
  • tworzy i usuwa warstwy w programie GIMP
  • umieszcza napisy na obrazie w programie GIMP
  • stosuje podstawowe narzędzia Selekcji
  • tworzy proste animacje w programie GIMP
  • używa narzędzia Inteligentne nożyce programu GIMP do tworzenia fotomontaży
  • sprawnie posługuje się przeglądarką internetową
  • wymienia rodzaje sieci komputerowych
  • omawia budowę prostej sieci komputerowej
  • wyszukuje informacje w internecie
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z sieci i internetu
  • pobiera różnego rodzaju pliki z internetu
  • dodaje załączniki do wiadomości elektronicznych
  • przestrzega postanowień licencji, którymi objęte są materiały pobrane z internetu
  • unika zagrożeń związanych z komunikacją internetową
  • wymienia etapy rozwiązywania problemów
  • opisuje algorytm w postaci listy kroków
  • omawia różnice pomiędzy kodem źródłowym a kodem wynikowym
  • tłumaczy, czym jest środowisko programistyczne
  • tłumaczy, do czego używa się zmiennych w programach
  • przedstawia algorytm w postaci schematu blokowego
  • omawia budowę okna programu Scratch
  • wyjaśnia, czym jest skrypt w języku Scratch
  • stosuje powtarzanie poleceń (iterację) w budowanych skryptach
  • dodaje nowe duszki w programie Scratch
  • dodaje nowe tła w programie Scratch
  • omawia budowę okna programu Logomocja
  • tworzy pętle w języku Logo, używając polecenia Powtórz
  • wyjaśnia pojęcia: akapit, wcięcie, margines
  • tworzy nowe akapity w dokumencie tekstowym
  • stosuje podstawowe opcje formatowania tekstu
  • korzysta ze słownika ortograficznego w edytorze tekstu
  • korzysta ze słownika synonimów w edytorze tekstu
  • wymienia trzy zasady redagowania dokumentu tekstowego
  • wymienia trzy zasady doboru parametrów formatowania tekstu
  • stosuje różne sposoby otaczania obrazu tekstem
  • korzysta z gotowych szablonów podczas tworzenia dokumentu tekstowego
  • przemieszcza obiekty w dokumencie tekstowym osadza obraz w dokumencie tekstowym
  • modyfikuje obraz osadzony w dokumencie tekstowym
  • stawia i modyfikuje obraz jako nowy obiekt w dokumencie tekstowym
  • stosuje indeksy dolny i górny w dokumencie tekstowym
  • wstawia do dokumentu tekstowego równania o średnim stopniu trudności
  • wymienia zastosowania tabulatorów w edytorze tekstu,
  • stosuje spację nierozdzielającą w edytorze tekstu
  • stosuje style tabeli w edytorze tekstu
  • stosuje różne formaty numeracji i wypunktowania w listach wstawianych w edytorze tekstu
  • wstawia numer strony w stopce dokumentu tekstowego
  • zmienia znalezione słowa za pomocą opcji Zamień w edytorze tekstu
  • dzieli fragmenty tekstu na kolumny
  • przygotowuje harmonogram w edytorze tekstu
  • przygotowuje kosztorys w edytorze tekstu.

OCENA DOPUSZCZAJĄCA

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeżeli przy wydatnej pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności:

  • wymienia dwie dziedziny, w których wykorzystuje się komputery
  • identyfikuje elementy podstawowego zestawu komputerowego
  • wyjaśnia, czym jest program komputerowy
  • wyjaśnia, czym jest system operacyjny
  • uruchamia programy komputerowe
  • kopiuje, przenosi oraz usuwa pliki i foldery, wykorzystując Schowek
  • wyjaśnia, czym jest złośliwe oprogramowanie
  • otwiera, zapisuje i tworzy nowe dokumenty
  • wymienia sposoby pozyskiwania obrazów cyfrowych
  • tworzy rysunki w edytorze grafiki GIMP
  • stosuje filtry w edytorze grafiki GIMP
  • zaznacza, kopiuje, wycina i wkleja fragmenty obrazu w edytorze grafiki GIMP
  • tworzy animacje w edytorze grafiki GIMP
  • wyjaśnia, czym są sieć komputerowa i internet
  • przestrzega przepisów prawa podczas korzystania z internetu
  • przestrzega zasad netykiety w komunikacji internetowej
  • tworzy, wysyła i odbiera pocztę elektroniczną
  • wyjaśnia, czym jest algorytm
  • wyjaśnia, czym jest programowanie
  • wyjaśnia, czym jest program komputerowy
  • buduje proste skrypty w języku Scratch
  • używa podstawowych poleceń języka Logo do tworzenia rysunków
  • wyjaśnia, czym jest dokument tekstowy
  • pisze tekst w edytorze tekstu
  • włącza podgląd znaków niedrukowanych w edytorze tekstu
  • wymienia dwie zasady redagowania dokumentu tekstowego
  • wymienia dwie zasady doboru parametrów formatowania tekstu
  • zna rodzaje słowników w edytorze tekstu.
  • wstawia obraz do dokumentu tekstowego
  • wykonuje operacje na fragmentach tekstu
  • wstawia proste równania do dokumentu tekstowego
  • wykonuje zrzut ekranu i wstawia go do dokumentu tekstowego
  • korzysta z domyślnych tabulatorów w edytorze tekstu
  • drukuje dokument tekstowy
  • wstawia do dokumentu tekstowego prostą tabelę
  • wstawia do dokumentu tekstowego listy numerowaną lub wypunktowaną
  • wstawia nagłówek i stopkę do dokumentu tekstowego
  • wyszukuje słowa w dokumencie tekstowym
  • wstawia przypisy dolne w dokumencie tekstowym
  • dzieli cały tekst na kolumny
  • odczytuje statystyki z dolnego paska okna dokumentu.

OCENA NIEDOSTATECZNA

Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, jeżeli nawet przy pomocy nauczyciela nie próbuje rozwiązać zagadnień o elementarnym stopniu trudności.

 

Opracowała: Anita Duda